1.10.04

 

Emerce: Marktplaats neemt advertentieverkoop in eigen hand

Marktplaats.nl neemt per 1 oktober 2004 haar verkoopactiviteiten in eigen hand. Het is de bedoeling dat er naast de verkoop van banners en buttons ook andere commerciƫle business-to-business activiteiten worden opgezet. Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan de verkoop van pakketten rubrieksadvertenties en het opzetten van shop-in-a-shop initiatieven.

Door de verkoop in eigen hand te nemen verwacht Marktplaats beter te kunnen inspelen op de vragen die het krijgt uit de markt. Tot voor kort werden alle banners door Adpepper gedaan, maar nu heeft Marktplaats dus besloten om de bannerverkoop in eigen hand te nemen.

"We hebben enige tijd langs elkaar heen gewerkt met de bannerverkoop. Daarmee bedoel ik dat en wij en Adpepper banners hebben verkocht op Marktplaats. Vanaf 1 oktober gaan we dat nu dus helemaal zelf doen. We denken onze klanten op die manier namelijk sneller te kunnen servicen en hen ook te kunnen adviseren. Bovendien werkt het veel sneller omdat er geen derde persoon meer tussenzit. Verder speelt mee dat Marktplaats een dermate complexe site is voor het vinden van geschikte bannerruimte. Wij zelf weten natuurlijk wel de weg," zegt Jos de Schiffart die verantwoordelijk is voor de bannerverkoop is op Marktplaats. Hoewel de samenwerking met Adpepper in feite een halt wordt toegeroepen, is het nog wel steeds mogelijk om een banner te boeken bij Adpepper, legt de Schiffart uit.

Verder is Marktplaats volgens hem bezig met een shop-in-a-shop concept dat Marktkramen heet. Binnen dat concept kunnen (grote) gebruikers tot 250 advertenties in hun eigen marktplaatsje op Marktplaats zetten. Aan dat concept wordt volgens De Schiffart nu nog gesleuteld. Bij Marktplaats werken inmiddels 55 fte's, waaronder 14 programmeurs. In totaal zijn er echter 120 werknemers. Maar daaronder zijn veel parttimers die bijvoorbeeld banners controleren.

Overigens is Marktplaats niet de enige die het shop-in-a-shop-principe heeft omarmd. Ook eBay is er mee bezig. Onlangs werd met Kortingswinkel.nl op dat vlak een samenwerking aangegaan. Directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl denkt dat met name de kleinere internetwinkels steeds vaker een dergelijk samenwerking zullen aangaan. "De samenwerking tussen grote en kleinere internetretailers biedt nieuwe mogelijkheden op marketinggebied en zal binnen de e-commerce branche snel aan terrein winnen," aldus Gelderman.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?